Welkom op

READy to perform

De toolbox voor het meten van voetbalspelinzicht

De toolbox voor het meten van voetbalspelinzicht

Steeds meer is duidelijk dat het voetbalspel kunnen “lezen” een essentiële vaardigheid is voor een voetballer, maar het is altijd moeilijk geweest om dit spelinzicht te meten of te ontwikkelen. Wij, wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen en deskundigen van de KNVB en FC Groningen, hebben nu een methode die dit wél mogelijk maakt.

De methode meet op welke acties op het veld de speler let en welke verbanden hij/zij legt. Hoe meer spelelementen, acties en verbanden daartussen een speler samenbrengt, hoe beter het spelinzicht. De methode is gebaseerd op “Skill Theory” van Harvard professor Kurt Fischer. Leden van dit consortium hebben Skill Theory vertaald naar het voetbal en bewezen dat de methode een onderscheid kan maken tussen spelinzicht van professionele voetballers, hoofdklassespelers en amateurspelers. Afgelopen jaar is de methode ook met succes gebruikt bij de jeugd van FC Groningen. Deze club is daarom enthousiast om de methode verder toe te passen en de KNVB ziet een grote meerwaarde om de methode landelijk te implementeren.

Onze doelstelling is om Nederland weer op de kaart te zetten als het gaat om talentontwikkeling in het voetbal en een positieve bijdrage leveren aan de voetbalprestaties. Hiervoor wordt een toolbox ontwikkeld voor evaluatie- en selectiedoeleinden bij voetballers van verschillende leeftijden. De toolbox bevat een testprocedure en database met filmpjes, een codeersysteem om spelinzicht te evalueren en een visualisatietool voor de resultaten. Het doel is de methode gebruiksklaar te maken voor praktijkprofessionals om toptalenten te selecteren en hun spelinzicht te trainen. FC Groningen zal fungeren als de test- en ontwikkellocatie. De KNVB staat centraal in de strategie om de bekendheid en toepassing van de methode (na ontwikkeling) verder uit te breiden naar andere voetbalclubs. Op termijn kan het project ook bijdragen aan de selectie en het stimuleren van talent in andere sporten en zelfs binnen het onderwijs en op de werkvloer.