Welkom op

Augmented Sports Trainer

De voetbalprestatie wordt bepaald door de combinatie van fysieke, technische, tactische en mentale aspecten. Het gebruiken van specifieke evaluaties en trainingen hiervoor wordt steeds urgenter, aangezien het voetbal erg veranderd is en nog geen einde daarvan in zicht is. Dat blijkt uit een steeds kortere effectieve speeltijd, méér en langere rustmomenten, meer medespelers en tegenstanders dicht bij de balbezitter, meer afgelegde afstand (ook op hoge snelheid) en meer handelingen met de bal in die steeds kortere effectieve speeltijd. Dat betekent minder tijd en ruimte voor een speler om de juiste beslissing te nemen. Dit vereist een geoptimaliseerde manier van trainen.

In tegenstelling tot de technische en fysieke aspecten, zijn trainingsmethoden voor aanleren, trainen en evalueren van tactische en mentale factoren zoals strategie, speelwijze en beslissingsgedrag beperkt doorontwikkeld. Videoanalyse - het bekijken van videobeelden in groepen of individueel - komt daar in de voetbalpraktijk het meest aan tegemoet. Er is daarom sterke behoefte om speler terug te kunnen brengen in het perspectief van situaties die ze meegemaakt hebben tijdens een training of wedstrijd om het continue proces van waarnemen en bewegen, uitmondend in speelwijze en beslissingsgedrag, te kunnen trainen en evalueren.

Het primaire doel van dit project is om de positiedata en eventdata die tijdens trainingen en of wedstrijden verzameld worden te mixen met de echte wereld, waardoor voor de sporter de mogelijkheid ontstaat om met de echte én (manipulaties van de) digitale wereld te interacteren. Dat moet leiden tot de realisatie van een Proof of Concept van een off-the-pitch trainingtool. Het tweede doel is om voor het keeperperspectief een drietal -in complexiteit oplopende dode spelmomenten (penalty, vrije trap, corner)- in de trainingtool te brengen. Hierbij wordt doelbewust gebruik gemaakt Mixed Reality technologie, via de HoloLens van Microsoft.